Ülesanne iseseisvaks õppimiseks

Kursuse nimetuseks on «Inimese anatoomia ja füsioloogia»

Kursus on mõeldud eelkõige põhikooli IX kl õpilastele süvendatud ja täiendavaks õppeks inimeseõpetuse (anatoomia ja füsioloogia) teemal. Kursusel on alati osalenud ka mitmed gümnaasiumiõpilased.

Iseenesest on kogu kursus mõeldud iseseisvaks täiendavaks õppimiseks, kuid minu kursusel on põhirõhk sellel, et põgusale koolitarkusele lisaks oskaksid noored pisut ka iseseivalt mõelda, infot otsida ning seda rakendada. Bioloogiatundide hulk on koolis muutunud kaduvväikeseks ning mistahes hajevilolek või puudumine nullivad selle vähesegi.

Juba pikemat aega on mind häirinud täiskasvanute suhtumine koolis õpitavasse, mille võiks kokku võtta järgneva «postulaadina».

Kes siis enam aasta eest õpitut mäletab!

Seesugune suhtumine minule ei meeldi. Mõistagi ei ole väga suurest osast koolitarkusest elus kuigi palju abi, kuid sellisel juhul tekib küsimus — milleks sellega tegelemisele üldse aega raisata?

Sellest johtuvalt olen oma kursusele (juba praegu) lisanud näiteks järgnevad ülesanded. Lapsed on oma zooloogiakursuse ilmselt ammu unustanud ning tänane õppekava ei käsitle suuremat hulka faktidest, mida nõukaaegses koolis kole oluliseks peeti. Tõsi, faktide päheõppimine pole ka minu meelest oluline. Eriti kui neid saab alati mistahes teatmikest järele vaadata. Kool peaks andma lastele oskuse infot otsida ja sellega toimetada. Järgnevad ülesanded saavadki hea lahendi pärast iseseisvat uurimistööd kas teatmeteoste või Internetiga.


Ülesanded on esitatud valikvastuselistena, mistõttu tulemuse hindamine on õppejõule äärmiselt lihtne. Õppijale teeks olukorra keerukamaks, kui mitte ette öelda õigete vastuste hulka.


Millised luud inimesel vastavad linnu jooksmeluudele? Vali üks vastus.

a. Randmeluud (kokku kasvanud)
b. Pöia- ja jalarandmeluud
c. Kõik kämblaluud
d. Inimese luustikus polegi sarnaseid luid
e. Inimese luustik erineb täielikult linnu luustikust!


Sellele ülesandele vastamiseks tuleb algul meenutada, mis on jookse ning seejärel loogiliselt tuletama homoloogilisi luid inimesel.


Kuidas vastaksid lapse küsimusele: «miks tuvil on põlved tahapoole?» Vali üks vastus.

a. Tuvi on lind ja lindudel ongi selline toes!
b. Tuvi põlved on tahapoole selleks, et võimaldada tal linnu kombel kükitada.
c. Tuvi toese ehitus on teistsugune: nii on tal parem end lendu tõugata!
d. Tuvil polegi põlvi!
e. Tuvi põlved pole tahapoole! Need, mis paistavad, on hoopis kannad! Tuvi põlved on sulgede all peidus!

Sellele Küsimusele vastamiseks tuleb varasematest õpingutest meenutada nii konvergentsi kui ka homoloogiat. Õppijad peaksid üles otsima linnu skeleti ning seda uurides otsustama.

   

Analoogseid ülesandeid on ühes kontrolltöös kokku 30. Siintoodu on näide esimesest teemast — TOES.


Millisele inimese kehaosale vastab hobuse vasaku eesjala kabi? Vali kõige sobivam vastus.

a. vasaku käe ranne
b. parema jala kand
c. vasaku käe keskmise sõrme küüs
d. vasaku jala varbad
e. vasaku käe ranne
f. vasaku jala pöid
g. vasaku käe sõrmed

  


Ka sellele küsimusele vastamiseks tuleb algul meenutada, milline on hobuse toes. Ülesande võib esitada mitmes raskuskategoorias, täielikult lisavihjeteta küsimusest kuni mitme erineva ja täpsustava piltvihjeni. Pildi juures olevad tekstid võivad olla eesti keeles, (rahvusvahelises) inglise keeles või (meditsiinilises) ladina keeles. Ka keelevalikust võib sõltuda küsimuse nn raskusaste.

Järgnevalt tuleb ette võtta ka põhiobjekt — inimese skelett.

 

Palun märgi siia oma nimi ja aadress:
   

 
 

© xan production